УМОВИ ДОСТУПНОСТІ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ ДЛЯ НАВЧАННЯ ОСІБ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
Головними критерiями дотримання мiжнародних норм i вимог нацiонального законодавства щодо реалiзацii права громадян на отримання освiти мають бути якiсть i доступнiсть освiти для кожного.
Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII, ст. 3, п.6
Стаття 3. Право на освіту
Держава створює умови для здобуття освіти особами з особливими освітніми потребами з урахуванням індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів, а також забезпечує виявлення та усунення факторів, що перешкоджають реалізації прав і задоволенню потреб таких осіб у сфері освіти.
Стаття 19. Освіта осіб з особливими освітніми потребами
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування створюють умови для забезпечення прав і можливостей осіб з особливими освітніми потребами для здобуття ними освіти на всіх рівнях освіти з урахуванням їхніх індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів.
Держава забезпечує підготовку фахівців для роботи з особами з особливими освітніми потребами на всіх рівнях освіти.
Для навчання, професійної підготовки або перепідготовки осіб з особливими освітніми потребами застосовуються види та форми здобуття освіти, що враховують їхні потреби та індивідуальні можливості.
Органи державної влади, органи місцевого самоврядування та заклади освіти створюють особам з особливими освітніми потребами умови для здобуття освіти нарівні з іншими особами шляхом належного фінансового, кадрового, матеріально-технічного забезпечення та забезпечення універсального дизайну та/або розумного пристосування, що враховує індивідуальні потреби та можливості таких осіб, визначені в індивідуальній програмі розвитку.
Навчання, виховання та розвиток осіб з особливими освітніми потребами у закладах дошкільної, позашкільної та загальної середньої освіти здійснюються за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі з урахуванням потреб дитини, визначених в індивідуальній програмі розвитку.
Зарахування осіб до спеціальних закладів освіти, переведення з одного типу закладу до іншого та відрахування таких осіб здійснюються у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.
Категорії осіб з особливими освітніми потребами визначаються актами Кабінету Міністрів України з урахуванням міжнародних норм і стандартів.
{Стаття 19 в редакції Закону № 463-IX від 16.01.2020}
Стаття 20. Інклюзивне навчання
Інклюзивне навчання здобувачів освіти базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників.
Організація інклюзивного навчання у закладах освіти на відповідних рівнях освіти здійснюється відповідно до порядків, затверджених Кабінетом Міністрів України.
У разі звернення особи з особливими освітніми потребами або її батьків заклад освіти утворює інклюзивну групу в обов’язковому порядку.
Спеціальний клас та/або група утворюється керівником закладу освіти за погодженням із засновником цього закладу освіти або уповноваженим ним органом.
Заклади освіти створюють умови для навчання осіб з особливими освітніми потребами відповідно до індивідуальної програми розвитку та з урахуванням їхніх індивідуальних потреб і можливостей.
Заклад освіти відповідно до законодавства організовує та/або забезпечує надання особам з особливими освітніми потребами психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, а також допоміжних засобів для навчання.
З метою проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дітей, надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, а також забезпечення психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами органи місцевого самоврядування утворюють інклюзивно-ресурсні центри.
Будівлі, споруди і приміщення закладів освіти та інклюзивно-ресурсних центрів повинні відповідати вимогам доступності згідно з державними будівельними нормами і стандартами.
Проектування, будівництво та реконструкція будівель, споруд, приміщень закладів освіти та інклюзивно-ресурсних центрів здійснюються з урахуванням принципів універсального дизайну та/або розумного пристосування.
{Стаття 20 в редакції Закону № 463-IX від 16.01.2020}
У Державному навчальному закладі «Запорізьке вище професійне училище «Моторобудівник» створені сприятливі умови для навчання осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, відповідно до державних будівельних норм, правил і стандартів – ДБН В.2.2-40:2018 «Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення», зокрема:
- вхід до навчального корпусу обладнано пандусом, поручні мають маркування початку та кінця пандусу;
- встановлені інформаційні таблички зі шрифтом Брайля;
- всередині приміщення виконані контрастні смуги;
- навчальні аудиторії перших поверхів забезпечені без бар’єрним входом;
- доступність та зручність розташування дверних прорізів, які мають контрастне маркування;
- туалетне приміщення обладнано аварійною (тривожною) кнопкою;
- облаштовано місця для паркування автомобілів осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення;
- у разі потреби забезпечено вільний рух до шляхів евакуації з приміщення.
Адміністрацією ДНЗ «Запорізьке вище професійне училище «Моторобудівник» постійно проводиться робота щодо дотримання державних гарантій для осіб з особливими освітніми потребами на отримання професійної (професійно-технічної) освіти на рівні, що відповідає їх здібностям і можливостям, гарантованих кожному громадянам Конституцією України.